رفتن به مطلب

طناب مفتولی (سیم بکسل): بخش دوم


rkiahoseyni

پست های پیشنهاد شده

  • مقالات

ساختار سیم بکسل:

سیم ها:

سیم های فولادی برای طناب های سیم معمولاً از فولاد کربنی غیر آلیاژی با محتوای کربن 0.4 تا 0.95٪ ساخته می شوند. استحکام بسیار بالای سیم های طناب، آن ها را قادر می سازد تا نیروهای کششی زیادی را تحمل کنند و از روی نوارهایی با قطر نسبتاً کوچک عبور نمایند.

 

رشته ها:

در رشته های به اصطلاح متقاطع، سیم های لایه های مختلف از یکدیگر عبور می کنند. در رشته های موازی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، طول لایه های سیم برابر است و سیم های هر دو لایه روی هم موازی هستند و در نتیجه تماس خطی ایجاد می شود. سیم لایه بیرونی توسط دو سیم لایه داخلی پشتیبانی می گردد. این سیم ها در تمام طول رشته همسایه هستند. رشته های موازی در یک عملیات ساخته می شوند. استقامت طناب های سیم با این نوع رشته همیشه بسیار بیشتر از طناب هایی است که با رشته های متقاطع ساخته می شوند. رشته های موازی با دو لایه سیم دارای ساختار فیلر، سیل یا وارینگتون هستند.

 

طناب های مارپیچ:

در اصل، طناب‌های مارپیچی رشته‌های گردی هستند، زیرا مجموعه‌ای از لایه‌های سیم دارند که به صورت مارپیچ روی یک مرکز قرار گرفته‌اند و حداقل یک لایه سیم در جهت مخالف لایه بیرونی قرار گرفته است. طناب‌های مارپیچ را می‌توان به گونه‌ای ابعاد داد که غیر چرخشی باشند، به این معنی که تحت کشش، گشتاور طناب تقریباً صفر است. طناب مارپیچ باز فقط از سیم های گرد تشکیل شده است. طناب کلاف نیمه قفل و طناب کلاف تمام قفل همیشه دارای یک مرکز از سیم های گرد هستند. طناب های سیم پیچ قفل شده دارای یک یا چند لایه بیرونی سیم پروفیل می باشند. آنها این مزیت را دارند که از نفوذ خاک و آب تا حد زیادی جلوگیری می کند و همچنین آنها را از هدر رفتن روان کننده محافظت می نماید. علاوه بر این، آنها یک مزیت بسیار مهم دیگر نیز دارند که در صورت شکستن دوام می آورند، زیرا انتهای سیم بیرونی شکسته شده در صورت داشتن ابعاد مناسب نمی تواند از طناب جدا شود.

 

طناب های رشته دار:

طناب های رشته ای مجموعه ای از چندین رشته هستند که به صورت مارپیچ در یک یا چند لایه در اطراف یک هسته قرار گرفته اند. این هسته می تواند یکی از سه نوع باشد. اولی یک هسته الیافی است که از مواد مصنوعی یا الیاف طبیعی مانند سیزال تشکیل شده است. الیاف مصنوعی قوی تر و یکنواخت تر هستند اما نمی توانند روان کننده زیادی را جذب کنند. الیاف طبیعی می توانند تا 15 درصد وزن خود مواد روان کننده جذب کنند و بنابراین بهتر از الیاف مصنوعی از سیم های داخلی در برابر خوردگی محافظت می کنند. هسته های فیبر انعطاف پذیرترین و الاستیک ترین هستند، اما جنبه منفی آن این است که به راحتی خرد می شوند. نوع دوم، هسته رشته سیم، از یک رشته سیم اضافی تشکیل شده است و معمولاً برای تعلیق استفاده می گردد. نوع سوم، هسته سیم طناب مستقل (IWRC) است که در همه انواع محیط ها بادوام ترین است. بیشتر انواع طناب های رشته دار فقط یک لایه روی هسته دارند (هسته الیافی یا هسته فولادی). جهت قرار گرفتن رشته ها در طناب می تواند راست (نماد Z) یا چپ (نماد S) و جهت قرار گرفتن سیم ها می تواند راست (نماد z) یا چپ (نماد s) باشد. به این نوع طناب، طناب معمولی گفته می‌شود که جهت قرارگیری سیم‌ها در رشته‌های بیرونی بر خلاف جهت قرارگیری خود رشته‌های بیرونی باشد. اگر هم سیم‌های رشته‌های بیرونی و هم خود رشته‌های بیرونی جهت لایه‌گذاری یکسانی داشته باشند، طناب را طناب لانگ می‌گویند. lay Regular به این معنی است که سیم‌ها در یک جهت به دور مراکز پیچیده شده و رشته‌ها در جهت مخالف به دور هسته پیچیده می‌شوند.
طناب های چند رشته ای همگی کم و بیش در برابر چرخش مقاوم هستند و حداقل دو لایه رشته دارند که به صورت مارپیچ در اطراف یک مرکز قرار گرفته اند. جهت رشته های بیرونی برخلاف جهت لایه های رشته زیرین است. طناب هایی با سه لایه می توانند تقریباً غیر چرخنده باشند. طناب هایی با دو لایه رشته ای عمدتاً فقط کم چرخش هستند.

 

طبقه بندی بر اساس کاربرد:

طناب های سیمی بسته به جایی که از آنها استفاده می شود، باید الزامات مختلفی را برآورده کنند. کاربردهای اصلی عبارتند از:
-    طناب‌های کششی (طناب‌های رشته‌ای) روی شیارها و طبل‌ها خم می‌شوند. بنابراین آنها عمدتاً با خمش و ثانیاً توسط کشش تحت فشار قرار می گیرند.
-    طناب های ثابت (طناب های مارپیچی، عمدتاً قفل کامل) باید نیروهای کششی را تحمل کنند و بنابراین عمدتاً توسط تنش های کششی ایستا و نوسان بارگذاری می شوند. طناب هایی که برای تعلیق استفاده می شوند اغلب کابل نامیده می شوند.
-    طناب های مسیر (طناب های قفل کامل) باید به عنوان ریل برای غلتک های کابین یا سایر بارها در طناب های هوایی و جرثقیل های کابلی عمل کنند. برخلاف طناب های کششی، طناب های مسیر انحنای غلتک ها را نمی گیرند. تحت نیروی غلتک، به اصطلاح شعاع خمشی آزاد طناب رخ می دهد. این شعاع با نیروی کششی افزایش، با تنش های خمشی کاهش و با نیروی غلتک کاهش می یابد.

 

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی
 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • ایجاد مورد جدید...

اطلاعات مهم